Ćwiczenia czynne

Ćwiczenia czynne w odciążeniu. Czynne-wykonywane samoczynnie przez pacjenta
W odciążeniu – bez pokonywania siły grawitacji

Sposoby uzyskiwania odciążeń

Rodzaje odciążeń

Cel:

Wskazania :

Przeciwwskazania : takie jak w ćw.biernych

Wskazówki metodyczne :

Przesunięcie punktu zawieszenia kończyny przeciwnie do kierunku wykonywanego ruchu, utrudnia ruch  (+2)

Typy zawieszenia :

Ćwiczenia w odciążeniu z oporem

Cel : -uzyskanie przyrostu siły (słabych) mięśni
Wskazania : -osłabienie siły mięśni ( +2, 3,+3, )
-zmiany chorobowe w powierzchniach stawowych
Przeciwwskazania : -takie same jak przy ćwiczeniach biernych

Ćwiczenia w odciążeniu z oporem – wykonuje się najczęściej w podwieszaniu osiowym stosując odciążenie ciężarkiem za pomocą dodatkowego zestawu ; linek, bloczków, mankietów.

Alternatywnie można stosować: taśmę theraband, sprężyny, oporu ręcznego, hantle, substancje gumowe, równie pochyłe, porowate powierzchnie, ekspandery
Czas i tempo : podobnie w odciążeniu i w odciążeniu z oporem dobiera się tempo i czas indywidualnie w zależności od możliwości pacjenta.
Około 2-8min jedna grupa mięśniowa
Uwaga:! Powyższe zasady nie dotyczą rotacji
Zasada doboru obciążeń : obciążenie w ćwiczeniach czynnych z oporem powinno być stopniowane, nie przekraczając swojej wartości ciężaru odcinka ćwiczonego.
Współczynnik Browna-Fischera

Ciężar ciała

Udział w ciężarze całego ciała [%]

-głowa

7,1

-tułów

42,7

-ramię

3,4

-przedramię

2,3

-ręka

6,9

-udo

11,6

-podudzie

5,3

-stopa

1,8

Ćwiczenia czynne z oporem

Sposoby wykonywania ćwiczeń :

Ćwiczenia mogą mieć charakter :

O wielkości wysiłku decyduje :

Do ćwiczeń tych kwalifikuje się wynik testu Loveta o sile na 4 , 5
Przezciwwskazania : takie jak w ćw.biernych
Szacowane intensywności obciążenia wg.Ruhla

INTENSYWNOŚĆ OBCIĄŻENIA

LICZBA POWTÓRZEŃ

100

1

95

2

90

3-4

85

5-6

80

7-8

75

9-10

70

11-13

65

14-16

60

17-20

55

21-24

Jak obliczyć maksymalny wyczyn siłowy? –przykład: Wyprostowanie ramienia w pozycji leżącej na plecach z hantlą ważącą 20kg , trenujący jest w stanie wykonać 18x z tego wylicza się max wyczyn siłowy , według tabeli, faktyczny wyczyn 20kg=60%. Max.wyczyn siłowy= max.intensywność obciążenia 100% * ciężar (20kg) / faktyczna intensywność(60%)=33kg

Masz ciekawy materiał który mógłby być opublikowny na naszej stronie? Przeslij go do nas!

Widzisz błąd? Prosimy daj nam znać: [email protected]

Podoba Ci się nasz artykuł? Pokaż go znajomym:

SocButtons v1.4