Kąpiele kończyn górnych

Polegają na zanurzeniu w wodzie jednej lub obydwu rąk do połowy ramion. Najczęściej wykonuje się kąpiele rąk o stopniowo wzrastającej temp., zmiennocieplne cieplne i gorące.

Wyróżniamy:
-    zimna kąpiel rąk
-    ciepła i gorąca kąpiel rak
-    kąpiel rąk o stopniowo wzrastającej temp. według Schweningera-  Hauffego
-    zmiennocieplna kąpiel rąk

Zimna kąpiel rąk- temp. wody wynosi ok. 150C ( 288 K ) lub 10-150C ( 283- 288 K ), a czas trwania 10- 30 s. po wyjęciu rąk z wody należy wykonać nimi ruchy do wystąpienia uczucia ciepła.
Działanie: zwiększa miejscowe ukrwienie tkanek, działa uspokajająco, nasennie, odświeżającą, hartująco
Wykonanie: specjalną wanienkę ustawia się tak, by można było wygodnie siedząc zanurzać w niej przedramiona do połowy ramion. KKG należy w całości obnażać. Ręce po kąpieli należy osuszyć, z ramion strząsnąć wodę i założyć płaszcz kąpielowy lub opuścić rękawy koszuli lub bluzki, a następnie intensywnie poruszać nimi, żeby szybko je rozgrzać.
UWAGA! Zimne ręce należy przed zabiegiem rozgrzać.
Wskazania: nerwicowe kołatania serca, nadciśnienie I i II okresu, bezsenność, zmęczenie mm. rąk i KKG, skurcz pisarski, zmęczenie ogólne, łokieć tenisisty
Przeciwwskazania: angina pectoris, organiczne choroby serca, skurcze naczyniowe

Ciepła i gorąca kąpiel rąk- temp. wody do ciepłych kąpieli wynosi 36- 370C ( 309- 310 K ), a do kąpieli gorących 38- 42, 450C ( 311- 315, 318 K ). Czas trwania kąpieli do 15 min. pacjentowi należy pozostawić wybór temp.
Działanie: wywołuje przekrwienie rąk i ramion, poprawia ruchomość w stawach, działa korzystnie na serce, rozszerza oskrzela, upłynnia śluz w drogach oddechowych.
Wykonanie: identyczne jak w zimnej kąpieli. Do wody można dodać odwary z ziół: siania, szpilek sosnowych, kosodrzewiny, tymianku, rumianku itp. Po kąpieli należy osuszyć ręce i położyć się na krótki wypoczynek lub ubrać się i wykonać serię ruchów.
Wskazania: miejscowe niezapalne choroby reumatyczne, artrozy ręki, przewlekłe zimne ręce, nerwica serca, nieżyt oskrzeli, zmęczenie rąk
Przeciwwskazania: zastoje w przepływie limfy ( obrzęki ), nadciśnienie, choroby serca i naczyń krwionośnych, skurcze naczyń

Kąpiel rąk o stopniowo wzrastającej temp. według Schweningera-  Hauffego- początkowa temp. wody wynosi 33- 350C ( 306- 308 K ), po czym zwiększa się ją co ok. 1 min. o 10C ( 1 K ) w ciągu 15- 20 min., do końcowej temp. 39- 400C ( 42- 450C ). Łączny czas zabiegu wynosi ok. 15- 20 min.
Działanie: działa szczególnie łagodnie, a zarazem skutecznie na ukł. krążenia, powoduje bardzo wolne rozszerzenie naczyń krwionośnych, zmniejszenie oporów obwodowych i obniżenie ciśnienie krwi. Na drodze odruchowej poprawia ukrwienie serca. Poprawia ruchomość stawów ręki. Po zanurzeniu przedramienia w wodzie o temp. początkowej 36- 370C ( 309- 310 K ) i podwyższeniu jej w ciągu  15- 20 min. o 3- 70C ( 3- 7 K ) szybko występuje zaczerwienienie skóry w obrębie zanurzonej kończyny, ostro odcinając się od części kończyny nie zanurzonej. Przy bardzo wolnym wzroście temperatury  z 360C ( 309 K ) do 40- 420C ( 313- 315 K ), w ciągu 20- 40 min., zabieg sprzyja powrotowi krwi żylnej do serca. Natomiast jeśli ten wzrost zachodzi szybko, w ciągu 8- 12 min. następuje przede wszystkim zwiększenie dopływu krwi tętniczej do tkanek.
Wykonanie: zabieg można wykonać przy użyciu specjalnej wanny z regulowanym odpowiednio wzrostem temp. lub przy użyciu zwykłej wanny i odpowiednim dolewaniu gorącej wody. Wanienka powinna być tak duża, by nie uciskała rąk krawędziami. U osób wrażliwych poddaje się kąpieli tylko jedną rękę. Przy dolegliwościach sercowych i skurczach naczyniowych zaleca się wolniejsze podwyższanie temp. i nie przekraczanie temp. 39- 400C   ( 312- 313 K ). W zależności od wskazań do wody można dodawać odwary z ziół. W czasie kąpieli pacjenta owija się wełnianym kocem. Po kąpieli należy krótkim zimnym zabiegiem ochłodzić rękę. Nie wolno tego robić przy skurczach naczyniowych. Po osuszeniu ręki pacjent powinien wypocząć przez godzinę na leżąco. Po wypoczynku można wykonywać masaże lub ćw. ruchowe. Prawidłową reakcja na zabieg jest wystąpienie odczynu naczyniowego, również na przeciwległej kończynie nie poddanej zabiegowi. Jeśli w czasie zabiegu wystąpi nieprawidłowy odczyn w postaci zblednięcia lub sinicy skóry to należy zabieg przerwać.
Wskazania: choroba niedokrwienna serca, dusznica bolesna, zwiększona pobudliwość ukł. autonomicznego, zaniki mięśniowe, pierwsze dwa okresy nadciśnienia samoistnego, naczynioruchowe bóle głowy, nerwobóle, nerwice naczynioruchowe, przewlekły nieżyt oskrzeli, astma oskrzelowa w okresie wolnym od napadów, nieżyt oskrzeli, zaburzenia ukrwienia KKD w początkowych okresach choroby, skurcze naczyniowe, miejscowe niezapalne choroby reumatyczne
Przeciwwskazania: porażenia wiotkie, żylaki KG, zastój limfatyczny ( obrzęki )

Zmiennocieplna kąpiel rąk- wykonuje ją się przez naprzemienne zanurzanie rąk i przedramion do połowy ramienia na 3- 8 min. w wodzie o temp. 38- 420C ( 311- 315 K ) i na 10- 30 s. w wodzie o temp. 15- 200C ( 288- 293 K ). W przypadku dużej wrażliwości pacjenta temp. może wynosić odpowiednio 380C ( 311 K ) i 26- 280C ( 299- 301 K ). Łączny czas trwania kąpieli wynosi 10- 15 min.
Działanie: silne miejscowe przekrwienie tkanek bez jednoczesnego zmniejszania napięcia ścian naczyń krwionośnych. Stanowi trening naczynioruchowy, stabilizuje regulację autonomiczną.
Wykonanie: identycznie jak do kąpieli zmiennocieplnych nóg. Po kąpieli zaleca się osuszenie ręki lub rąk i wypoczynek w pozycji leżącej. Można tez wykonywać energiczne ruchy ramionami.
Wskazania: zaburzenia krążenia, przede wszystkim występującego przy niskim ciśnieniu krwi, zaburzenia ukrwienia rąk i nóg, nadciśnienie I i II okresu, artrozy, choroby ukł. oddechowego, stany wyczerpania, zimne ręce, konieczność przesunięcia krwi z głowy do innych obszarów ciała, zaburzenia krążenia w kończynie, niskie ciśnienie krwi
Przeciwwskazania: dusznica bolesna, organiczne choroby serca, skurcze naczyń krwionośnych m.in. choroba Raynauda