Ćwiczenia czynno-bierne

Oparte są o własną siłę usprawnianego, a siła zewnętrzna ma tu jedynie charakter wspomagający. Czasem niezbędne jest zastosowanie odciążenia , czy też pomoc w zapoczątkowaniu ruchu.

Ćwiczenia te służą głównie reedukacji mięśni czyli

• wzmacnianie mięśni słabych
  • kształtowanie pamięci wzorców ruchowych
  • odtwarzanie -//-

Podczas wykonywania ćwiczeń należy dbać, aby wspomaganie nie było zbyt duże ( abyćwiczenie nie stało się biernym). Nadmierne napięcie mięśni –wywołane unieruchomieniem , bólem lub innymi czynnikami kwalifikuje się do prowadzenia ćwiczeń bierno-czynnych. Ruch prowadzony jest biernie ( przez terapeutę) a zadaniem ćwiczącego jest czynne rozluźnianie mięśni, w tej części narządu ruchu, która jest ćwiczona. Kwalifikacja do ćwiczeń ze względu na siłę mięśniową gdy siła jest równa 1 według skali testu.
Głównym zadaniem tych ćwiczeń jest przerwanie łuku odruchowego łańcucha bólowego.

Cel ćwiczeń:

• przerwanie łuku odruchowego łańcucha bólowego
  • rozbicie napięcia mięśniowego

Wskazania:

• stany po chirurgicznych zabiegach rekonstrukcyjnych rekonstrukcyjnych narządzie ruchu
  • choroby reumatoidalne
  • unieruchomienie kończyn za pomocą wyciągów redresyjnych
  • stany atrofii tkankowej
  • demineralizacja kości

Przeciwwskazania:

• czynne procesy zapalne w stawach
  • świeże blizny pooperacyjne lub inne rany
  • stany wymagające unieruchomienia : złamania , zwichnięcia

Metodyka:

• pozycja wyjściowa pacjenta jest taka jak podczas testowania siły odpowiednich zespołów mięśniowych na stopień 0,1
  • ruch prowadzi się w niepełnym zakresie ( wyznacznik-odczucie bólu) !
  • liczba powtórzeń 10-15 w jednej serii
  • od 3-5 serii/dzień
  • przerwy między seriami 2-3 minutowe należy wykorzystać na rozluźnienie np. przez masaż
  • w czasie przerw wykonywać krótką serię ćwiczeń czynnych oporowych w obrębie sąsiedniego stawu. np. mobilizowany jest do ćwiczeń staw biodrowy, to w przerwie wykonujemy ćw. czynne - oporowe w obrębie zginaczy i prostowników stawu kolanowego