Objaw wyprzedzania

Badanie funkcji stawu krzyżowo-biodrowego.

Wykonanie: Pacjent stoi odwrócony plecami do badającego. Kciukami wyczuwa on jednocześnie oba kolce biodrowe tylne górne. Następnie prosi chorego, aby posta¬wił równo obie stopy na podłodze, wyprostował stawy kolanowe i powoli pochylił się do przodu. W skłonie tułowia ocenia się położenie oraz ruchomość obu kolców.

Interpretacja: Kość krzyżowa przemieszcza się w stawach krzyżów o-biodrowych wzdłuż osi poziomej w stosunku do kości biodrowych (talerza miednicy). Ruch ten wy¬maga obniżenia się kości krzyżowej.
W warunkach fizjologicznych, z powodu swobodnego ruchu w stawach krzyżowo-biodrowych przy końcu pochylania tułowia, kolce biodrowe znajdują się na tej samej wysokości, jak na początku badania.
Jeżeli staw krzyżowo-biodrowy po jednej stronic nie obniża się, to kolec biodrowy tylny górny wraz z kością krzyżową, w porównaniu z drugą stroną, przemieszcza się ku górze (wyprzedza).
Brak obniżania się kolca albo obecność objawu wyprzedzania świadczy głównie o zablokowaniu, po stronie badanej, stawu krzyżowo-biodrowego. Obustronny objaw wyprzedzania może imitować obustronne skrócenie mięśni kulszowo-udowych.

Uwaga: Przy ocenie objawu wyprzedzania należy ocenić i wykluczyć zaburzenia symetrii miednicy i stawów biodrowych. Skośne ustawienie miednicy spowodowane różną długością kończyn dolnych należy wyrównać przez podłożenie pod krótszą z nich deseczek.

wyp