Neuroprzekaźniki

Brain

DOPAMINA:
Jest jednym z mediatorów aminowych. Zależy od niej stopień pobudzenia oraz aktywność ruchowa człowieka. Przypisuje się dopaminie pełnienie funkcji „przekaźnika przyjemności”, co nie jest jednak poparte wiarygodnymi źródłami.Główne działanie kokainy polega na stymulowaniu wydzielania dopaminy w mózgu. Odstawienie substancji narkotycznej wywołuje patologiczne obniżenie stężenia dopaminy w tej strukturze mózgu, co objawia się dysforią oraz objawami głodu narkotykowego.

Dopamina działa przez swoiste receptory (pięć opisanych podtypów) zlokalizowane w błonach presynaptycznej i postsynaptycznej. Odgrywa odmienną rolę w zależności od miejsca swego działania:

w układzie pozapiramidowym jest odpowiedzialna za napęd ruchowy, koordynację oraz napięcie mięśni – w chorobie Parkinsona występuje niedobór dopaminy
    w układzie rąbkowym (limbicznym) jest odpowiedzialna za procesy emocjonalne, wyższe czynności psychiczne oraz w znacznie mniejszym stopniu procesy ruchowe
    w podwzgórzu jest związana głównie z regulacją wydzielania hormonów, a szczególnie prolaktyny

SEROTONINA:
Czyli 5 hydroksytryptamina, należąca do rodziny przekaźników aminowych odpowiedzialna jest głównie za funkcję pobudzającą oraz za nastrój, sen, ból i odczuwanie łaknienia. Ilość serotoniny w mózgu wpływa na potrzeby seksualne i zachowania impulsywne. Jej niski poziom może powodować agresywność oraz zmęczenie, zwiększoną wrażliwość na ból, a także zaburzenia depresyjne. Współdziałając z melatoniną, reguluje sen. Blokowanie jej syntezy powoduje bezsenność. Reguluje apetyt (hamuje go po spożyciu węglowodanów, zaś podwyższa po spożyciu białek) oraz temperaturę ciała, ciśnienie krwi(podwyższa) i jej krzepnięcie.

OKSYTOCYNA:

Cykliczny hormon peptydowy złożony z 9 aminokwasów (nonapeptyd), neuroprzekaźnik, uwalnia się okresowo. W zależności od samopoczucia, napędza uległość, ufność, zazdrość, szczodrość, protekcjonizm czy współpracę.

ACETYLOCHOLINA:
Może pełnić dwojaką funkcję: tak pobudzającą jak hamującą. Bierze udział również w procesach pamięciowych.

Acetylocholina między innymi powoduje:

rozszerzenie naczyń krwionośnych,
    obniża ciśnienie krwi
    zwalnia częstość akcji serca
    zmniejsza siłę skurczu mięśnia sercowego
    powoduje skurcze mięśni gładkich oskrzeli, jelit i pęcherza moczowego
    powoduje zwężenie źrenic
    pobudza zwiększenie wydzielania gruczołów
    wyzwala skurcz mięśni prążkowanych

NORADRENALINA:
Należy do rodziny mediatorów aminowych. Wykorzystywana jest tak jak acetylocholina do funkcji hamujących i pobudzających. Od niej zależy m.in. funkcja temperatury wewnętrznej organizmu.

ENKEFALINY:
Zwane neuropeptydami. Są one naturalnymi środkami przeciwbólowymi.

ENDORFINY:

Grupa hormonów peptydowych, wywołują dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie oraz generalnie wywołują wszelkie inne stany euforyczne (tzw. hormony szczęścia). Tłumią odczuwanie drętwienia i bólu. Są endogennymi opioidami. Niektóre bodźce, powodujące wydzielanie endorfin np.niedotlenienie (wysoko w górach przy braku tlenu wpada się w "błogostan" lub niektórzy podduszają się podczas stosunku).